Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.06.2010 18:25 - Южна Африка през "очите" на National Geographic
Автор: candysays Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3822 Коментари: 6 Гласове:
28

Последна промяна: 10.06.2010 18:26


В юнския си брой "NG България" - също като мен впрочем - подхвана темата за ЮАР. Ако не необятна, то поне трудно обозрима тема.. И, разбира се, поводът е световното по футбол, което започва утре там. Сега всички погледи са - и ще бъдат в следващия един месец - насочени към тази изстрадала страна и към нейните жители и - все още - нерешени проблеми.
Какво ли може да се каже толкова в една статия? Как може в няколко страници да се представи цяла една държава (с наситена история и противоречиви гледни точки към нея)? Чудех се и намерих отговора. Като си купих броя на списанието, естествено. Защото няма как цялата статия да бъде прочетена на сайта му, за съжаление. Казвам "за съжаление" не заради себе си и своите 5 лева - аз обичам да си купувам знания и "храна за ума" на хартиен носител, но съжалявам, че не мога да ви дам линк, на който да прочетете цялата статия (защото, предполагам, малко хора ще си купят броя, а статията наистина си заслужава..) Мога да ви дам само ето този линк, на който да видите нейното начало.
В статията става дума за много болка, за грешки (човешки), за пътя на насилието, на изкуплението и прошката. Накратко - за по-трудния път, по който се учим и израстваме като хора и личности.. За трудния път на човешката природа. За човешката Голгота.. И за изстраданата любов към Човека.. в крайна сметка. Отвъд цвета на кожата му, отвъд всякакво деление по някакви външни и условни признаци.. За това, че всички сме хора. И всички имаме пред себе си път да вървим и уроци да учим. Обикновено по трудния начин.. За съжаление.
Статията ме развълнува наистина. Дори ме разплака накрая. Не мога да ви я преразкажа обаче :( Историята е дълга и много добре поднесена.. Не бива да се съкращава и преразказва. Все пак реших да споделя тук, с вас, вълнението си от нея. Пък ако някой от миналите през блога ми я е прочел също - ще се радвам да я коментираме тук, заедно..

Накрая ще споделя, че тя ме подсети за някои филми, които засягат по някакъв начин подобна тематика и са емоционално-разтърсващи. Гледането им действа като катарзис - точно като по учебник.. Като Аристотелов катарзис. Ще ви препоръчам един от тях - "Американска история Х" се нарича /"American History X". Филмът разказва за двама братя (които имат и две сестри, но това е по периферията на филма), които стават неонацисти (по-малкия - копирайки по-големия си брат), но впоследствие решават да се откажат от неонацизма и "приятелчетата", с които се познават покрай него. Но за това узряват много трудно, с цената на много лична болка и драма, и в крайна сметка плащат най-високата цена.. При това всички - цялото им семейство. Филмът е много дълбок, многопластов, човешки, смислен и истински. И много болезнен, разбира се.. Препоръчвам го. И пак - ако някой случайно го е гледал или реши да го гледа - ще се радвам да коментираме тук.

Лека вечер ви желая. Както и по-малък дял от човешкото страдание...


...П.С. И приятно гледане на началото на Световното утре, разбира се :)


Тагове:   Южна Африка,   ЮАР,   national,   geographic,


Гласувай:
28



1. veninski - Повече ми харесва през твоите очи. . ...
11.06.2010 06:36
Повече ми харесва през твоите очи... Поздрави от Родопите!
цитирай
2. candysays - Ееех, Васко..
11.06.2010 10:16
ЮАР през моите очи е като през очите на туриста, пребивавал само една седмица в страната.. Почти със сигурност за толкова кратко и обикаляйки на хубави, сигурни места, няма да се сблъскаш с истината за нея "очи в очи". Но ако задълбаеш..
Така е с всичко май!..

Поздрави и от нас :)
цитирай
3. aqualia - Поздрави и за трите постинга!
11.06.2010 20:47
Отдавна очаквах, а ги пропуснах... Все пак мога да си ги чета! :))) "Out of Afrika" е любимият ми филм!
цитирай
4. candysays - Не си пропуснала нищо, мила :)
12.06.2010 08:46
Постингите са си тук (аз нищо не трия/ или както сега е модерно - не деактивирам ;), а освен това ще има още по темата.. Така че се отбивай при мен редовно :)))
Приятен уикенд ти желая! :*
цитирай
5. papadok - Накратко - за по-трудния път, по който се учим и израстваме като хора и личности..
27.07.2010 19:16
Няма друг. Там, където природа и исторически предпоставки позволяват временно лесен път, то пак се стига до трудния. Дори и още по-труден става. Примери-Таити н Тихи океан:
След идването на европейците, докъм края на 18 век населението е почти унищожено от тиф и едра шарка / Уикипедия/.

Хаити на Карибите /Перлата на Антилите/:
Европейците са привлечени от богатите залежи на злато. Както по цяла Америка, местното население намалява, вследствие на болести и европейската жестокост. Испанците практически унищожават местното население за 25 години след пристигането си[1]. Започва пренасяне на роби от Африка.

Но конкретно за Африка-често чета за този континент и съм учуден, че все още там гражданските войни са ежедневие. Да не говорим за отчайващата бедност в Еритрея и Ангола/въобще в португалските бивши колонии/, или пък за липсата на държава в Сомалия. Парадокс, но именно благодарение на бялото население, решило масово да се засели в Южна Африка и въвело прословутият "Апартейд", е допринесло в момента ЮАР да е с най-малко проблеми на Черния континент.
Поздрави.
цитирай
6. candysays - Така е, papadok..
27.07.2010 21:40
За добро или зло - все по трудния път вървим..
Вярно е, че ЮАР сега /благодарение на това, което изброяваш в края на коментара си/ е по-добре от доста от другите африкански страни /ако не от всички/ - затова я избраха именно нея за домакин на Световното по футбол тази година. Но проблеми има и там. Големи проблеми. Но къде ли няма наистина? В България? В САЩ? В Германия? В Русия? И т.н. и т.н. Навсякъде има проблеми, и то сериозни. Явно такова е естеството на човешкото съ-общество, на човешката заедност.. За съжаление :(

Поздрави и от мен.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: candysays
Категория: Лични дневници
Прочетен: 4293475
Постинги: 786
Коментари: 9096
Гласове: 52626
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол
1. Книгата ми "ПЛАНЕТАТА ЗЕМЯ Е ТЪЖНО-СИНЯ", 2014 г.
2. ЕДИН ОТ НАС СПОДЕЛЯ - мой проект за интервюта с най-различни хора за същественото в човешкия Живот
3. Аз избрах Любовта
4. Втората ми книга - "СЛЪНЧОГЛЕДИТЕ СЕ ПРЕРАЖДАТ В СЛЪНЦА"
5. Love letter to God
6. Моите залези. От една сестра /по душа/ на Малкият принц...
7. Душата ми е поле от слънчогледи...
8. Малко поток на съзнанието... Моето съзнание.
9. Нещо смислено..
10. Най-важното!...
11. За Детето - с Любов и уважение. Друга моя фейсбук-страница...
12. Един сайт, който създаде един специален човек за мен - с мои творби
13. Моят профил във Фейсбук
14. За моята книга... Един от първите отзиви след отпечатването й.
15. Мое интервю за "Новата журналистика"
16. Най-добрият начин да живееш
17. МОЯТ ПИСАТЕЛСКИ БЛОГ
18. Още един мой блог... ЗА ДОБРИТЕ ДУМИ
19. Моят профил и моите текстове в сайта ГНЕЗДОТО
20. ТРЕТАТА МИ КНИГА - ЕДИН ОТ НАС СПОДЕЛЯ, изд. Либра Скорп, 2018 /с интервюта от едноименния ми проект/
21. "ЛЮБОВТА Е ПЪРВАТА СТЪПКА КЪМ БЕЗКРАЯ" - четвъртата ми книга
22. За и от мен - в сайта на издателство "Либра Скорп", гр. Бургас
23. "БОГ И САМОТНАТА ГАРА"
24. МОЯТ ЛЮБИМ ЧОВЕК
25. Моят профил във Фото-Форум
26. Идеята за МУЗЕЙ НА ДОБРОТО
27. ВЯРА В ЖИВОТА - още един мой проект/блог
28. Статия за мен в УИКИПЕДИЯ
29. СЪКРОВИЩА...