2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
Прочетен: 8584 Коментари: 46 Гласове:
Последна промяна: 10.02.2008 18:10
Столицата ни- каквото и да си говорим и каквото и да мислите за нея- отдавна вече е метрополис (и мегаполис), подобно на всички големи градове (столици и не само) в света. Населението й е вече около 3 милиона (сиреч около една трета от българите, които живеят в България, са тук), а и площта, на която се разпростира хич не е малка.
Всички знаят за пословичните задръствания, които все повече блокират и стягат в невидимо менгеме столицата през последните години - и то в нарастваща прогресия! Дали сме бедни или богати няма значение- много хора вече пътуват със собствени коли из София, а още повече ползват все още услугите на градския транспорт (след които и моя милост). Вследствие на тези факти, пътуването до работа и обратно (до кватралите- "спални") отнема все повече време на столичани.
Степента на натоварване на трафика зависи и от сезона, така че през зимата (която вече си отива, слава Богу -макар че я обичам по принцип!) положението става просто трагично!
Не преувеличавам. Ако не сте от София- питайте който и да е ваш познат, който живее понастоящем тук, и който по някаква причина не си седи вкъщи постоянно или по някаква щастлива случайност не живее на пет минути пеша от местоработата си (или училището/ университета, където учи), и той/ тя ще ви каже същото.
Веднага давам пример- ако за ваше нещастие работите на другия край на града (както е в моя случай) и по случайност няма много добра (сиреч директна) връзка между квартала, в който живеете и квартала, в който работите (или в центъра на София) пътя от вкъщи до работа и от работа до вкъщи, в общи линии може да ви отнема около два или три часа на ден! Час или час и половина в едната посока, и час или час и половина в другата. Независимо дали се налага да сменяте две превозни средства или ви устройва само един рейс/тролей/ трамвай, който обаче обикаля цяла София и хваща половин дузина задръствания сутрин и вечер..
А има и още по-трагични случаи! Например: живеете в единия край на града и работите съвсем на края на другия край на града (почти извън София)- и сменяте един от гореописаните рейсове/ тролеи/ трамваи, дето обикалят почти целия град, и хващат половин дузина задръствания + един градско-селски рейс, който ви превозва бързо, но "кьол файда", както се казва на турски?.. Ако е и зима, има сняг и трябва да чакате по половин час рейса си по спирките- само прибирането от работа може да ви отнеме 3 (три) часа! Например- тръгвате си от работа в 17,30 и сте се добрали до дома си чак в 20,30! Има и такива случаи.
(Та за три часа с автобус се стига от София до Търново, по дяволите!!!)
За онези, на които не познават този ад (защото не живеят и не работят в София или са в столицата, но живеят близо да мястото, което посещават през седмицата)- можете ли да си представите какво означава това? Три часа път на ден (всеки работен ден!) до работа и обратно, или още по-зле- три часа само в едната посока..
Това може да ти скапе психиката направо! Може да те уморява много повече от самата ти работа.. Може да те кара да полудяваш от нерви направо, всеки ден от работната седмица! И да се прибираш като пребит и смазан психически (а и физически- ако си стоял прав) човек от работническата класа, който ходи по улиците като зомби (защото не може да се наспи от толкова пътуване) и се трупясва в леглото без никакви силици, веднага щом се прибере и дори не ще да вечеря, ако не са му приготвили вече нещо. Е, може и да си вземеш един душ да забравиш този ад, и да изживееш вечерта си подобаващо, но на другия ден много трудно ще станеш отново за работа.
Да не говорим за парите, които ще ти се налага да даваш за транспорт всеки ден (независимо дали се движиш с личен автомобил или с градски транспорт) ако живееш и работиш в противоположни краища на града. Може да ти отива за транспорт една пета или една трета от заплатата. Което никак не е приятно.
(Затова и все по-важно става за търсещите работа в столицата, при избора на такава, дали местоработата ще е близо до дома/ квартирата им.)
Та в този ред на мисли, съвсем логично човек стига до идеята за метрото като алтернатива на надземния транспорт в големия град- без него живота в така наречените метрополиси е (почти) невъзможен. Рано или късно и София ще блокира напълно, ако не го направят скоро и тук. Вече блокира. Все повече с всяка измината година.
Метрото намалява до голяма степен задръстванията по улиците и булевардите на града, защото превозва бързо и го предпочитат и хората, на които се налага да ползват градски транспорт, и хората, които си имат коли.
Само че за тази цел метрото трябва да обхваща целия град. А не да има само един- единствен лъч, който обслужва един (два) квартала и да превозва жителите им до центъра, както е понастоящем в София (Обеля- Люлин- центъра (Сердика)).
А кога ще стане това (метрото да обхваща цяла София) един Бог знае.. Толкова много се мотяат с прокарването му под града, и с откриването на всяка нова спирка, че минава цяла вечност вече, откакто са почнали да го строят и са доникъде.. Ясно ми е, че това е трудоемка работа, но.. Не си спазват и сроковете. Миналата година трябваше да открият нов лъч, нова спирка/ спирки (до Интерпред, Ректората и Младост), но още нищо няма новоткрито. Метрото продължава да обслужва само (и предимно) Люлин, превозвайки жителите му (и случайните гости на този квартал, в който доскоро живеех и аз (и ползвах благата на метрото)), до центъра - сиреч до ЦУМ.
Всеки метрополис, всеки голям град в света днес, с население колкото това на София (и дори по-малко) има метро, подземна система от линии и мотриси, което обхваща целия град и облекчава неимоверно много трафика "горе", на земята. И пак има задръствания! Но иначе големите градове биха били напълно блокирани от трафика си..
Както предстои да стане и със София, ако скоро не направят нещо по въпроса драгите ни градоначалници и не прокарат цялостна метро-мрежа под столицата.
Което обаче въобще не се знае дали ще стане в близките 20-30 години...
(сиреч преди на нас, днешните работещи в този град, да ни предстои да се пенсионираме, живот и здраве... ;)
То и бомби слагат терористите в метрото, ама това не е причина да няма метро. По тази логика и високи сгради не трябва да строят след 11-ти септември!
10.02.2008 18:44
Мечтателка
http://www.sofia.bg/
@ мечтателке, това също е решение.. Друга алтернатива. Дано :)
@ bagera, ей сега ще хвърля едно око на линковете..
@ thomas, ама много обичаш да се заяждаш с мене, ей ;) (и не само с мене)
Нямам желание и намерение да споря с тебе, още повече, че нито ти, нито аз знаем точно колко са софиянци (предполагам не очакваш да повярвам, че си ги броил та знаеш цифрата ;)
Но са повече от два милиона със сигурност- като броим и студентите, временно пребиваващи тук (и много от тях оставащи в София), и разни други без софийско "жителство", но реално живеещи в столицата.
И накрая- не ми казвай какво да казвам ;) И от какво има или няма полза.
10.02.2008 19:15
Чудя се какво да правя:
- да си потърся работа близо до нас - трудно е; то изобщо работа се намира трудно
- да мина на граждански договор и да си работя в къщи; кофти, че няма да ми се води трудов стаж
- да се изселя от София, но къде?
Наистина е трудно човек да си намери работа -хем добре платена и която иска да работи (и го искат на нея), хем пък да е близо до дома му.. Това си е чисто и просто въпрос на късмет, и нищо повече.
От друга страна, все повече хора (имам такива данни) искат да работят от вкъщи (и аз така работих за месец-два, допреди три седмици, но се прехвърлих в офиса), но проблемът е точно този, който отбелязваш- почти никой работодател не е готов да сключи трудов договор с теб, ако работиш надомно. Което значи няколко неща:
- несигурен доход- липса на твърда заплата;
- не ти се трупа трудов стаж;
- нямаш здравни осигуровки и трябва сам да си ги плащаш.. ако искаш.
Остава варианта местене в друг град. Но къде наистина, ако си роден и имаш дом в София? (както е в моя случай) Да отидеш в провинцията би било крачка назад в някакво отношение- освен в Пловдив, Варна и Бургас или Търново, другаде няма особени перспективи за нормална работа и развитие, както и за разнообразен живот (културен и всякакъв).
Другия вариант е да емигрираш, но това също е доста рисковано решение, което на всичкото отгоре не се взима толкова лесно. Особено ако родителите и приятелите ти са тук, и искаш да ги виждаш, да си близо до тях.. А и в чужбина живота също не е лесен. Никой нищо няма да ти поднесе на тепсия. А когато си (и се чувстваш постоянно като) чужденец, става още по-зле...
Така че- ще търпим. Докато не построят метрото ;)
Това поне е моето решение..
*въздъх*
10.02.2008 19:46
Ти си като малките деца - когато влязат в магазин все искат родителите им да купят нещо. Принципно си права, но такива проекти изискват огромно финансиране. Направи ли икономически анализ и колко си готова да отделиш от заплатата си за това метро? Спомням си преди около 20 години за тролейбусен транспорт Русенци отделяха по 15 лева от заплатите си - нарекоха го самооблагане.
Метрото е много удобно, но едва ли обхваща целите градове. Бил съм в Торонто и Монреал и метрата там покриват много малка част тези градове.
Лека вечер!
10.02.2008 20:13
Аз,като вас съм роден в София,но за разлика от вашата позиция на търпение и мечти за инфраструктурно развитие,ще споделя: дотегна ми ,задушава ме....тази вълна на"пришълци".Защо,преди 15 години,този град имаше облик и се жевееше спокойно,а в момента се е превърнал в бунище?С този бум на строителството,метрото,не е решение.Трябва,да се въведе софийското жителство......аз,обичам дома си и искам да ми е уютно.За това и плащам данъци.
Поздрави!
"Сексуалните престъпления зачестяват, когато вагоните са претъпкани и хората са принудени да се притискат един в друг," разяснява служител в метрото на южнокорейската столица.
Близо половината от престъпленията по осемте линии на сеулското метро са от сексуален характер, като особено проблемни са две от тях – водещи съответно към университетското градче и бизнес центъра на града.
Над 6 милиона души дневно използват услугите на метрото в корейската столица. Агенция Ройтерс припомня, че преди време до подобно решение прибягна и управата на друга азиатска столица - Токио.
Благодаря ти за информацията (не знаех тези неща наистина), но това:
"заради това ли ти е метрото а"
намек ли е?
Аз обясних заради какво ми е метрото- целия пост ми е за това ;)))
успешна седмица:
11.02.2008 01:11
Само ще кажа, че е леко глупаво от твоя страна, да отричаш град (и настояща столица) с хилядолетна история. Имало е римски император, който е искал да направи от София втори Константинопол- сиреч била е доста важен възел в Римската империя.
София Е метрополис и мегаполис, независимо дали го искаш и дали ти се вярва или не, и независимо, че в нея има боклук- както впрочем в още много (почти всички!) мегаполиси по света (това дори е един от отличителните им белези).
Или не си бил никога в чужбина?
И не си чувал никога какво е положението с чистотата в Ню Йорк, Рим, Атина, Делхи или Кайро?
и се пише "все пак", а не "се пак" ;)
Дано не се наложи те да дойдат да ни построят метрото накрая ;))
Много е тъпо като някой почне да плаче за онова време. Бабите пред блока вече не хленчат така.
И това ми били млади хора... 2008 година сме бе...
Вместо да искате да изгоните всички от София, че да стане спокойна като родопско селце, помислете как може хубавия град да заприлича на европейска столица.
И много ми е чудно, как някой човек роден и израснал в голям град, би му правило впечатление градската лудница.
а колкото до начина ми на писане както се говори така пиша понякога
Прочети поста ми пак- по -внимателно, и може и да разбереш това.
Къде в поста си казвам, че трябва "да върнем софийското гражданство, да върнем бозата за 2 стотинки", или че трябва да изгоним хората от София? Къде?
Целия ми пост е за това, че мисля как "хубавия град да заприлича на европейска столица"- нали за това пиша за метрото.
И къде прочете, че ми прави впечатление градската лудница? Никъде не казвам такова нещо- прави ми впечатление не населението на града и колко е нараснало, а проблемите с трафика и липсата на добра инфраструктура на града- това е, което ми прави впечатление. Задръстванията и всичко останало.
Мисля, че коментара ти се отнася по-скоро за коментар № 12, а не за моя пост.
Поздрави!
Колкото до забележката ми към теб за "се пак"- това не е "начин на писане" (твой или нечий), а е правописна грешка просто. Надявам се, че схващаш разликата ;)
candy, бил съм в много мегапосили (Ню Йорк, Лоднон, Париж, Милано, Рур, Мумбай) и точно за това твърдя, че София не е. Сетих се какво е София - мегаселис. Очевидно за такава глупост мога да се сетя само в понеделник.
поздрави :)
А във Ню Йорк много ли е по-чисто отколкото в София?
Замисли се кои са показателите, по които един град може да се определи като "мегаполис" (5 показателя са напълно достатъчни) и ще видиш, че София отговаря на почти всички.
Аз на свой ред няма да ти пращам поздрави, защото не се разбираме.
;)
В Ню Йорк (Манхатан, Бруклин и Стейтън Айлънд) е много по-чисто отколкото в София. Толкова много, че няма база за сравнение. За 5те показателя, мога така да си ги определя, че и Тирана и Скопие да ги представя като мегаполиси. В общи линии е прието, че на балканите има един мегаполис и това е Истанбул.
Очевидно разбираш какво пиша, аз също това, което пишеш ти -> се разбираме.
приятен следобед:
Интересно ми е това, което казваш за Ню Йорк (там точно не съм била никога.. поне досега), но са ми разказвали, че е страшно мръсен град, и че лятото там дори не може да се диша и живее. Не само заради жегата :)
Както и да е.
Поздрави.
навсякъде е така. който му е далече - да се премести по-близо до работа. ама било по-скъпо? ми ще пестиш от времето за придвижване - нали времето е пари. това е чисто икономическо решение - къде да живееш и работиш, и го вземаш според пазарните фактори.
иначе и аз съм за метрото, ама с тези темпове я го доживея да покрие цяла софия, я не. така че си правя личната сметка къде да живея и работя.
Ню Йорк е един от т.нар. световни градове А клас. След тях има B клас, C клас и т.н. София е в най-добрия случай регионално явление. Или казано по друг начин дълбока провинция. Като добавим и това, че там нищо не се случва, ще разбереш за какво говоря.
наздраве:
@Кенди,
@8,
не се залъгвайте с този трудов стаж. Скоро възрастта за пенсиониране ще стане 69 години. Средна продължителност на живота - 70-71 години. За какво ви е този трудов стаж като няма да видим нищо от пенсията. Аз се чудя как по законен начин да не плащам за пенсионно, а само за здравно, ама няма как...
Но на това: "е, чак пък 3 часа път всеки ден..."- ще ти кажа само, че не е преувеличено.
Ню Йорк е точно толкова прекрасен град, колкото София. Ни повече, ни по-малко. И двата града (като всички големи градове) си имат своите плюсове и минуси, предимства и недостатъци. Ако си мислиш, че Ню Йорк няма такива -минуси и недостатъци- значи си в голяма заблуда и гледаш адски едноизмерно на нещата.
Да, има големи градове (сиреч мегаполиси и метрополиси) клас А, клас В, клас С и прочие, но въпреки това в същността си те са еднакви. Големи градове, с всичко типично за големия град, независимо от конкретния мащаб.
поздрави.
Както и да е- бъдещето само ще си покаже.. Въпросът е, че въобще не желая и не мога да мисля за толкова далеч напред във времето.
Просто отвърнах на коментара на човека, който спомена за това, не че го мислех..
А и това, че не ми пука за пенсионните осигуровки не значи, че не ми пука за трудовия договор. Той си е важен- по други причини: стабилната заплата, здравните осигуровки и т.н. А трудовия стаж- за да се знае все пак официално къде си работил- тоест за CV-то.
Иначе и аз си мечтая за "малка къща в прерията" (в моя случай ;), близо до рекичка (до горичка - не държа ;)- обичам полето, полския живот, много повече от планините и хълмовете. Но реки обичам винаги...
В този пост просто споделих за какво мечтая в рамките на животаси в София. Което не пречи да имам още много и най-различни мечти ;-)
поздрави:
А и не казвам, че си в заблуда, а че би бил, ако.. (еди-какво си) ;)
Да разговарям нямам нищо против, но се напрягам от разговори, в които има противоречие и разногласие. Така съм устроена, съжалявам.
Поздрави, искрени :-)
Поздрави и усмивка от мен :)*
Когато съм в София се опитвам да използвам възможностите които предлага максимално ,обичам я но разбилам определено предимствата на малкия град .Тази натрупана умора , агресията по улиците и мръсотията са подпискащи.
Като се откъсвам от темата за транспорта в София ,които вече по осезаеми причини не ме интересува толкова си позволявам да ти пожелая приятно прекарване на празника на влюбените или Трифон Зарезан !
02.04.2008 00:03
02.04.2008 00:11
02.04.2008 00:18
А ако смяташ, че Варна има повече население от София, сериозно трябва да се замислиш за умствените си способности и здраве. (приятелски съвет ;)
Не си разбрал и че не противопостовянето на София и провинция е темата на поста- никъде няма такова нещо. Писах просто за София, защото това е моя град, тук живея, и него познавам. Не съм обиждала в ъ о б щ е нито Варна (която също е прекрасен град), нито така наречената (от теб) "провинция".
П.С. Още един съвет- не се пали толкова, и от един коментар се разбира какво искаш да кажеш ;)
И първо Ч Е Т И, а после пиши коментари!
2. ЕДИН ОТ НАС СПОДЕЛЯ - мой проект за интервюта с най-различни хора за същественото в човешкия Живот
3. Аз избрах Любовта
4. Втората ми книга - "СЛЪНЧОГЛЕДИТЕ СЕ ПРЕРАЖДАТ В СЛЪНЦА"
5. Love letter to God
6. Моите залези. От една сестра /по душа/ на Малкият принц...
7. Душата ми е поле от слънчогледи...
8. Малко поток на съзнанието... Моето съзнание.
9. Нещо смислено..
10. Най-важното!...
11. За Детето - с Любов и уважение. Друга моя фейсбук-страница...
12. Един сайт, който създаде един специален човек за мен - с мои творби
13. Моят профил във Фейсбук
14. За моята книга... Един от първите отзиви след отпечатването й.
15. Мое интервю за "Новата журналистика"
16. Най-добрият начин да живееш
17. МОЯТ ПИСАТЕЛСКИ БЛОГ
18. Още един мой блог... ЗА ДОБРИТЕ ДУМИ
19. Моят профил и моите текстове в сайта ГНЕЗДОТО
20. ТРЕТАТА МИ КНИГА - ЕДИН ОТ НАС СПОДЕЛЯ, изд. Либра Скорп, 2018 /с интервюта от едноименния ми проект/
21. "ЛЮБОВТА Е ПЪРВАТА СТЪПКА КЪМ БЕЗКРАЯ" - четвъртата ми книга
22. За и от мен - в сайта на издателство "Либра Скорп", гр. Бургас
23. "БОГ И САМОТНАТА ГАРА"
24. МОЯТ ЛЮБИМ ЧОВЕК
25. Моят профил във Фото-Форум
26. Идеята за МУЗЕЙ НА ДОБРОТО
27. ВЯРА В ЖИВОТА - още един мой проект/блог
28. Статия за мен в УИКИПЕДИЯ
29. СЪКРОВИЩА...