Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.11.2021 12:59 - Днес се навършват 200 години от рождението на Достоевски!
Автор: candysays Категория: Лични дневници   
Прочетен: 839 Коментари: 1 Гласове:
5

Последна промяна: 11.11.2021 14:48

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 
https://dostoevsky2021.blogspot.com/2021/11/blog-post.html

http://www.oneofusshares.com/2020/11/blog-post_10.html


"Откриването на паметника [на Пушкин – имало е „Пушкинови тържества” в Москва, юни 1880, една година преди смъртта на Достоевски] стана вчера, но как да го описвам? Вече трета нощ спя само по пет часа... Тълпи мъже и дами идваха при мен зад кулисите да ми стиснат ръката. През антракта се разходих из залата и множество хора, младежи и възрастни, и дами, се хвърляха към мен, казвайки: „Вие сте нашият пророк, вие ни направихте по-добри, когато прочетохме „Братя Карамазови”.” (С една дума, аз се убедих, че „Карамазови” имат колосално значение.) Днес, като излизах от сутрешното заседание, на което не говорих, се случи същото... Младежта ме посрещна, щом пристигнах, чествуваше ме, ухажваше ме, държаха ми възторжени речи – и това още преди обяда. ...Аз не исках да говоря, но към края на обяда наскачаха от масата и ме накараха да говоря. Казах само няколко думи – рев от ентусиазъм, буквално рев. След това, вече в другата зала, ме наобиколи плътна тълпа – много и пламенно говореха... След това цялата тази тълпа се втурна подире ми по стълбите и без палта, без шапки, излязоха след мен на улицата и ме качиха на файтон. И изведнъж се хвърлиха да ми целуват ръцете – и не един, а десетки хора, и не само младежи, а беловласи старци. ...

Тая заран се състоя четенето на моята реч при „Любителите”. Залата беше препълнена. Не, Аня [съпругата на Достоевски], не, ти никога не можеш да си представиш ефекта, който произведе тя! Какво са моите петербургски успехи! Нищо, нула в сравнение с това! Когато излязох, залата гръмна от ръкопляскания и дълго, твърде дълго не ми позволяваха да чета. Аз се покланях, правех жестове, молейки да ми позволят да чета – нищо не помагаше: възторг, ентусиазъм (всичко е от „Карамазови”!). Накрая започнах да чета – прекъсваха ме буквално на всяка страница, а понякога и на всяко изречение с гръм от ръкопляскания. Четях високо, разпалено. Всичко, което бях написал за Татяна [героинята от „Евгений Онегин” най-вероятно], бе прието с ентусиазъм. Когато провъзгласих накрая за всемирното единение на хората, залата стана като истерична; когато завърших – няма да ти говоря за рева, за този вопъл от възторг – непознати хора сред публиката плачеха, ридаеха, прегръщаха се един друг и се кълняха един на друг да бъдат по-добри, занапред да не се мразят един друг, а да се обичат. Редът на заседанието се наруши – всички се втурнаха към мен на естрадата – гранд-дами, студентки, държавни секретари, студенти – всички те ме прегръщаха, целуваха. ...Всички, буквално всички плачеха от възторг... „Пророк, пророк!” – крещяха в тълпата. Тургенев, за когото аз вмъкнах добра дума в речта си, се хвърли да ме прегръща просълзен... „Вие сте гений, вие сте повече от гений!” ми казваха. Аксаков (Иван) се втурна на естрадата и обяви на публиката, че моята реч – не е просто реч, а историческо събитие! Облак беше затъмнил хоризонта и думите на Достоевски като изгряло слънце всичко разпръснаха, всичко осветиха. От тоя момент настъпва братство и няма да има недоумения. „Да, да!” – закрещяха всички и отново прегръдки, отново сълзи. Заседанието се закри... Пълна, най-пълна победа. Юриев (председателят) удари звънчето и обяви, че Дружеството на любителите на руската словесност единодушно ме избира за свой почетен член. Отново викове. Почти след цял час прекъсване заседанието продължи. Никой вече не искаше да чете.  Аксаков излезе и обяви, че няма да чете речта си, защото всичко е казано и всичко е разрешило великото слово на нашия гений – Достоевски. ...Четенето продължи, а междувременно направиха заговор. Аз отмалях и понечих да си вървя, но ме задържаха насила.  През това време бяха успели да купят най-богат, 2 аршина в диаметър, лавров венец и в края на заседанието множество дами (повече от сто) се втурнаха на естрадата [сцената] и ме увенчаха пред цялата зала с венец: „За руската жена, за която вие се изразихте толкова хубаво!” Всички плачеха, отново ентусиазъм. Кметът на града Третяков ми поблагодари от името на град Москва. Съгласи се, Аня, че си заслужаваше да остана: това е залог за бъдещето, залог за всичко, дори аз да умра."

из дневниците му (откъс от писмо до съпругата му Анна Достоевска)




Гласувай:
5



1. lff - Да...
11.11.2021 13:08
...неповторим е Достоевски, макар аз още да не съм го разбрал, дори за трети път да го чета. В смисъл - не разбрах величието му, за което цял научен институт изследва и проповядва. Когато го чета като литература - ми се губи в текста философията, когато го чета като философия - съвсем ми се губи литературата.
Но явно трябва да го чета за четвърти път.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: candysays
Категория: Лични дневници
Прочетен: 4308404
Постинги: 786
Коментари: 9096
Гласове: 52637
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Блогрол
1. Книгата ми "ПЛАНЕТАТА ЗЕМЯ Е ТЪЖНО-СИНЯ", 2014 г.
2. ЕДИН ОТ НАС СПОДЕЛЯ - мой проект за интервюта с най-различни хора за същественото в човешкия Живот
3. Аз избрах Любовта
4. Втората ми книга - "СЛЪНЧОГЛЕДИТЕ СЕ ПРЕРАЖДАТ В СЛЪНЦА"
5. Love letter to God
6. Моите залези. От една сестра /по душа/ на Малкият принц...
7. Душата ми е поле от слънчогледи...
8. Малко поток на съзнанието... Моето съзнание.
9. Нещо смислено..
10. Най-важното!...
11. За Детето - с Любов и уважение. Друга моя фейсбук-страница...
12. Един сайт, който създаде един специален човек за мен - с мои творби
13. Моят профил във Фейсбук
14. За моята книга... Един от първите отзиви след отпечатването й.
15. Мое интервю за "Новата журналистика"
16. Най-добрият начин да живееш
17. МОЯТ ПИСАТЕЛСКИ БЛОГ
18. Още един мой блог... ЗА ДОБРИТЕ ДУМИ
19. Моят профил и моите текстове в сайта ГНЕЗДОТО
20. ТРЕТАТА МИ КНИГА - ЕДИН ОТ НАС СПОДЕЛЯ, изд. Либра Скорп, 2018 /с интервюта от едноименния ми проект/
21. "ЛЮБОВТА Е ПЪРВАТА СТЪПКА КЪМ БЕЗКРАЯ" - четвъртата ми книга
22. За и от мен - в сайта на издателство "Либра Скорп", гр. Бургас
23. "БОГ И САМОТНАТА ГАРА"
24. МОЯТ ЛЮБИМ ЧОВЕК
25. Моят профил във Фото-Форум
26. Идеята за МУЗЕЙ НА ДОБРОТО
27. ВЯРА В ЖИВОТА - още един мой проект/блог
28. Статия за мен в УИКИПЕДИЯ
29. СЪКРОВИЩА...